انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

این وبلاگ جـهت ارائـه راهـکارهای عملـی و برنامه های کاربردی برای زندگی نورانی و به دور از ظلمت نفسانی تنظیم شده است.
این وبلاگ در تلاش است تا فرد مسیر معنوی حرکـت از خود تا خدا را بشناسـد و نسبت بـه موضوعات اخلاقی و معنوی در ابعـاد فردی و اجتماعی آگاه شود.

بایگانی

اصلاح و تغییر ابعاد وجود انسان

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۱۸ ب.ظ

وقتی در انسان تغییر یا هدایتی می­خواهد اتفاق بیافتد تک‌تک ابعاد وجود انسان متناسب با ویژگی‌هایشان جایگاه و اهمیت خود را دارند. مهمترین بخش وجود انسان حقیقت انسان است و تغییر اعمال و تفکرات انسان باید در نهایت باعث تغییر حقیقت انسان شود تا انسان واقعاً تغییر کند. از آنجا که این دنیا عالم عمل است اعمال انسان تأثیر اساسی در تغییر و اصلاح انسان دارند. تأکید خداوند در قرآن بر انجام عمل صالح نیز به همین دلیل است.

از آنجا که فکر بر هر دو بخش دیگر اثر می‌گذارد، اگر کسی تفکر و توجهات خود را به سمتی جهت دهد دو بخش دیگر نیز در همان جهت تغییر می‌کنند. بنابراین رشد و تعالی انسان همچنین انحطاط و سقوط او با تفکر و توجهات او ارتباط زیادی دارد. چنانچه دقت شود محل استقرار شیطان نیز در فکر انسان است و انسان را فقط وسوسه می‌کند که با این کار هم بر قلب اثر می‌گذارد و هم بر عمل.

از آنجا که انسان به همان چیزی عمل می‌کند که به آن می‌اندیشد، وقتی فرد بخواهد اهل عمل صالح شود باید فکرش را از امور صالح و نحوه عمل به آنها پر کند. به همین دلیل یادگیری علوم اعتقادی و الهی و تمرکز فکر بر اعمال و تفکرات صالح تأثیر زیادی در تعالی و سعادت انسان دارد.

اصلاح یا تغییر سه بخش وجود انسان با یکدیگر اتفاق می‌افتند. یعنی کسی که می‌خواهد خود را تغییر دهد باید ابتدا فکرش تغییر کند و وقتی فکرش تغییر کرد متناسب با آن عملش تغییر می‌کند و وقتی عمل و فکر تغییر کردند متناسب با آنها قلب او به مرور زمان تغییر می‌کند.

توضیح اینکه وقتی انسان موضوعی را در فکرش پذیرفت و درعمل به آن پرداخت، بر اثر استمرار عمل، آن موضوع « حال » سپس « ملکه » می‌شود و حقیقت انسان را متناسب با خود تغییر می‌دهد. وقتی چیزی در وجود انسان « حال » شود، بدون سختی و به راحتی به آن عمل می‌کند و زمانی که « ملکه » شود، ساختار وجودی و شخصیتی فرد با آن چیز هماهنگ می‌شود به طوری که ترک آن برایش دشوار خواهد بود.

کسی که با تحصیل علم و داشتن توجهات و تفکرات صحیح و الهی، تفکر و نگرشش اصلاح شود، عمل او نیز متناسب با آن اصلاح می‌شود و به اندازه اصلاح شدن عمل، قلبش نیز پاک می‌شود و کسی که قلبش پاک‌‌تر شود، از آنجا که وجودش نورانی‌‌تر شده، عملش نورانی‌‌تر و پاک‌‌تر می‌شود. در نتیجه کسی که علم خود را کامل‌تر کند زمینه کامل‌تر شدن اعمال و حالات قلبی‌اش فراهم می‌شود؛ به این ترتیب که عمل صالح باعث نورانیت قلبی می‌شود و نورانیت بیشتر باعث عمل صالحِ ناب‌تر و کامل‌تر می‌گردد و عمل پاک‌تر، باعث نورانیت و ایمان بیشتر می‌شود. بنابراین در ارتباط میان فکر، عمل و قلب، دُوری (چرخشی) به وجود می‌آید که این دُور، جهتی رو به بالا داشته و باعث صعود و تعالی انسان می‌شود.

علم در تمام این مسیر خواه در ایمان یا عمل صالح، به حرکت درآورنده، روشن کننده و محکم کننده فرد در رشد و کمال است. واضح است که بدون علم، رشد انسان امکان ندارد چراکه علم سه اثر دارد، هم راه‌های تعالی و عمل را به انسان نشان می‌دهد، هم انگیزه را قوی‌تر می‌کند و هم نورانیت قلب را بیشتر می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی