انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

این وبلاگ جـهت ارائـه راهـکارهای عملـی و برنامه های کاربردی برای زندگی نورانی و به دور از ظلمت نفسانی تنظیم شده است.
این وبلاگ در تلاش است تا فرد مسیر معنوی حرکـت از خود تا خدا را بشناسـد و نسبت بـه موضوعات اخلاقی و معنوی در ابعـاد فردی و اجتماعی آگاه شود.

بایگانی

روش ترک گناهان و انجام واجبات

پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹ ب.ظ

از بین رفتن ظلمت و ناپاکی، از بدن و اعمال شروع شده تا به قلب می‌رسد. پاک شدن اعمال که بخش ظاهر انسان است با ترک گناهان و انجام واجبات اتفاق می‌افتد. یعنی انسان در اولین قدم به سمت پاکی، باید همه گناهان را ترک کرده و همه واجباتی که به عهده اوست انجام دهد. این اعمال باید با قصد و نیت انجام فرمان خدا باشد.

برای اینکه انسان بتواند گناهان را کنار گذاشته و واجبات را انجام دهد در ابتدا باید گناهان و واجبات را بشناسد. این شناخت با مطالعه کتاب‌‌های مربوط به شرح گناهان کبیره و رساله‌‌های عملیه مراجع تقلید اتفاق می‌افتد. کتاب‌‌های شرح گناهان کبیره، گناهان و روش ترک آنها را بیان می‌کنند و رساله‌‌های عملیه، روش انجام واجبات را توضیح می‌دهند. کتاب‌‌های شرح گناهان از نویسنده‌های مختلف وجود دارد که باید مطالعه شود. برای داشتن رساله عملیه، ابتدا باید مرجع تقلیدی برای خود انتخاب کرده و از رساله او برای دانستن وظایف خود استفاده کرد.

پس از شناخت گناهان و واجبات، فرد باید با برنامه، اقدام به کنار گذاشتن گناهان نماید. برنامه‌‌های عملی که در قدم‌های سوم تا هفتم در ادامه بیان می­شود به فرد کمک می‌کند تا بتواند گناهان را کنار بگذارد.

برای ترک قوی‌‌تر گناهان، در ادامه، تحت عنوان « کار‌های کمک کننده انسان در ترک گناهان » مطالبی بیان شده است. مهم‌ترین چیزی که به فرد کمک می‌کند تا گناهان را راحت‌‌تر کنار بگذارد از بین بردن مقدمات و شرایطی است که او را به گناه می‌کشاند. کسانی که به گناهان زیادی مبتلا هستند یا به گناهی به شدت مبتلا هستند با تصمیم قاطع و اراده‌ای محکم و از بین بردن مقدمات آن گناه در زندگی و فضای شخصیتی خود و انجام کار‌هایی که به انسان در ترک گناهان کمک می‌کنند و انجام قدم‌های سوم تا هفتم، به مرور زمان می‌توانند گناهان را به طور کامل کنار بگذارند.

کسی که گناه را کنار می‌گذارد در زمان‌های دیگر حتی گاه در زمان‌های دورتر، ممکن است میل به انجام همان گناه برای او به وجود آید و او را به آن گناه برگرداند. مهمترین موضوعی که باعث می‌شود فرد به گناه بازگردد این است که پس از ترک گناهان مخصوصاً گناهانی که نسبت به آنها محبت زیادی داشته، خلأی در او به وجود می‌آید که جای خالی گناه را احساس کرده و لذت گناه را به انسان یادآوری می‌کند و باعث جذب مجدد انسان به گناه می‌شود.

برای اینکه انسان به گناه بازنگردد باید از کار‌های جایگزین و دوست داشتنی استفاده کرده و ذهن خود را مشغول به امور جذاب مثبت یا مباح نماید. کار‌های جایگزین و جذاب کار‌هایی مانند فعالیت‌های هنری، ورزشی، مطالعات علمی یا رمان و اموری مانند اینها هستند. این گونه کار‌های جذاب برای افراد مختلف با توجه به روحیاتشان متفاوت است. بر اثر ایستادگی در ترک گناه، خلأهای آن نیز به مرور زمان کم شده و از بین می‌روند و فرد دیگر تمایلی به بازگشت به گناه نخواهد داشت.

 

کار‌هایی که به انسان در ترک گناهان کمک می‌کنند

روش ترک گناهان دشوار

تلاش شیطان برای به دردسر انداختن ترک کننده گناه

پنج عمل نورانی کننده انسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی