انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

این وبلاگ جـهت ارائـه راهـکارهای عملـی و برنامه های کاربردی برای زندگی نورانی و به دور از ظلمت نفسانی تنظیم شده است.
این وبلاگ در تلاش است تا فرد مسیر معنوی حرکـت از خود تا خدا را بشناسـد و نسبت بـه موضوعات اخلاقی و معنوی در ابعـاد فردی و اجتماعی آگاه شود.

بایگانی

روش ترک گناهان دشوار

پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

بعضی افراد به بعضی از گناهان به قدری مبتلا هستند که این گناهان در درون آنها ریشه‌دار شده و با تلاش معمولی نمی‌توانند آنها را کنار بگذارند و برای از بین بردن آنها مشکلات زیادی دارند.

برای از بین بردن این گناهان فرد باید علاوه بر کار‌های ذکر شده، برنامه‌ریزی و تلاش ویژه‌ای داشته باشد. به این ترتیب که باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که به تدریج از ابتلای به آن گناهان کم کرده و از کیفیت و عمق آنها بکاهد تا به مرور زمان به طور کامل آنها را از بین ببرد. همچنین باید مراقبت کند تا زمینه‌‌های ابتلا به آنها را در زندگی خود پاک کرده و مقدمات این گونه گناهان را از بین ببرد. از طرف دیگر تمام امور غیر گناهی که می‌تواند جایگزین گناهان شود را انجام دهد تا جذابیت‌های آنها را کم کرده و زمینه‌‌های بازگشت به آنها را در خود از بین ببرد.

بنابراین از بین بردن گناهان خاص، برنامه‌ریزی خاص، توجه خاص و تلاش خاص می‌خواهد و باید به تدریج و مرحله به مرحله از بین بروند. یعنی فرد باید ابتدا این گونه گناهان و ریشه‌‌های آنها را پیدا کرده و مطابق آنچه در بخش قبل ذکر شد شرایطی که باعث ابتلا به این گناهان می‌شود را یافته و مقدماتی که در فرد آمادگی انجام این گناهان را ایجاد می‌کند پیدا کند سپس تمام شرایط و مقدمات گناه را در خود و در زندگی خود با برنامه‌ریزی، به تدریج و از کم به زیاد از بین ببرد.

در برنامه‌ریزی ابتدا باید مقدمات راحت‌تر را مشخص کرده و از بین ببرد و مواقعی که راحت‌تر می تواند گناه را ترک کند مشخص کرده و اقدام کند؛ سپس با این موفقیت توان بیشتری برای از بین بردن گناه پیدا کرده و مقدمات دشوارتر و ترک گناه در مواقع سخت‌تر را مشخص کرده و اقدام کند تا اینکه در مرحله بعد همه مقدمات را از بین برده و گناه را به طور کامل ترک نماید.

برای از بین بردن این گونه گناهان فرد باید با اراده‌ای محکم اقدام به ترک آنها نماید و برای ابتلا به این گونه گناهان برای خود مجازات در نظر گرفته و خود را مقید کند که در صورت ابتلا، خود را مورد مجازات دهد. مجازاتی مانند گرفتن روزه، خواندن نماز مستحبی، گفتن صد استغفار یا صلوات و کارهایی مانند اینها.

پس از ترک گناهان باید در مواقعی که کمبود و خلأ گناه او را آزار می‌دهد خود را به امور مثبتی که ترجیحاً آنها را دوست دارد مشغول کند تا خلأ گناه را کمتر احساس کرده و به مرور زمان تمایل به آن گناه از وجودش پاک شود. اقداماتی که در ادامه این کتاب در بخش‌‌های عملی و اقدامات قدم‌های سوم تا هفتم گفته می‌شوند در از بین بردن این گونه گناهان بسیار تأثیرگذار هستند. همچنین « پنج عمل نورانی کننده انسان » در ایجاد فضای نورانی و از بین بردن این گونه گناهان بسیار کمک می‌کنند.

از بین رفتن گناهان دشوار با برنامه‌ریزی و به مرور زمان اتفاق می‌افتد و فرد متناسب با میزان اراده و عَزمی که دارد از این گناهان خودداری کرده و آثار آنها را از وجود خود پاک می‌کند. هرچه این گناهان ریشه‌دارتر باشند از بین بردن آنها زمان بیشتری برده و برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری می‌خواهد. همچنین زمینه‌‌ها و آثار بعضی از گناهانِ ریشه‌دار، ممکن است در وجود فرد به سرعت پاک نشود که در این صورت وقتی در مرحله سوم، ریشه‌‌های گناهان از بین بروند آثار این گناهان از درون فرد به طور کامل پاک خواهد شد.

کسی که تمام گناهان را ترک کرده اما به گناه خاصی مبتلاست، تا آن گناه را کنار نگذارد نمی‌تواند از این مرحله خارج شده و وارد مرحله بعد شود مگر اینکه آن گناه را عمداً انجام نداده و به صورت ناخواسته به آن مبتلا شود. بنابراین تا وقتی فرد تمام گناهان را ترک نکرده در این مرحله که مرحله دوم از پنج مرحله خروج از ظلمت است باقی می‌ماند؛ چراکه نمی‌تواند به نورانیت و رشد مراحل بعد برسد. پس، برای از بین بردن گناهان خاص باید تلاش بیشتری کرده و با ‌آن گناهان به صورت خاص و قوی‌تری مبارزه کند.

 

روش ترک گناهان و انجام واجبات

کار‌هایی که به انسان در ترک گناهان کمک می‌کنند

تلاش شیطان برای به دردسر انداختن ترک کننده گناه

پنج عمل نورانی کننده انسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی