انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

این وبلاگ جـهت ارائـه راهـکارهای عملـی و برنامه های کاربردی برای زندگی نورانی و به دور از ظلمت نفسانی تنظیم شده است.
این وبلاگ در تلاش است تا فرد مسیر معنوی حرکـت از خود تا خدا را بشناسـد و نسبت بـه موضوعات اخلاقی و معنوی در ابعـاد فردی و اجتماعی آگاه شود.

بایگانی

۹۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

نشاط و شادمانی حالت مثبتی است که باعث انبساط و باز شدن انسان می‌شود. شادمانی و نشاط اتفاق درونی است و جایگاه آن در قلب انسان است اما برای به وجود آمدن آن عوامل بیرونی می‌توانند اثرگذار باشند.

  • بهرام محسنی نسب

خوش رفتاری از خصوصیات رفتاری بوده و به معنی رفتار خوب و مثبت با دیگران است. خوش رفتاری دامنه گسترده‌ای دارد و شامل همه رفتارهایی که خوب ارتباط برقرار کردن با دیگران است می‌شود. بنابراین خوش رفتاری شامل تمام رفتار‌هایی مانند خوش ‌رویی، خوش‌ گویی، خوش برخوردی و … می‌شود.

  • بهرام محسنی نسب

خوش ‌اخلاقی به معنی داشتن اخلاقی خوب و مثبت در رفتار با دیگران است. خوش ‌اخلاقی از خصوصیات اخلاقی است که اگر کسی آن را داشته باشد با دیگران مثبت رفتار کرده و از او خوش برخوردی، خوش رفتاری، خوش رویی و تمام رفتار‌های مثبت دیده می‌شود.

  • بهرام محسنی نسب

مهربانی از مثبت رفتار کردن انسان با دیگران به خاطر محبتی که نسبت به آنها دارد سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین مهربانی یعنی رفتاری از روی محبت. مهربانی از خصوصیات اخلاقی رفتاریِ اجتماعی است و از آنجا که از محبت سرچشمه می‌گیرد از مبنایی‌ترین خصوصیات معاشرتی است. مهربان بودن از خصوصیات اخلاقی و مهربانی کردن رفتاری است که بر اثر مهربان بودن از انسان سرچشمه می‌گیرد. بنابراین مهربانی یعنی رفتار مثبت فردِ با محبت با دیگران.

  • بهرام محسنی نسب

احترام به دیگران به معنی حرمت نگه دا‌شتن و رعایت حریم دیگران است. لازمه احترام گذاشتن به دیگران شناخت حریم و جایگاه آنهاست. بنابراین احترام به هر فرد با توجه به شرایط و موقعیت او نسبت به فرد دیگر متفاوت است. مثلاً احترام به مادر با احترام به دوست تفاوت دارد چرا که‌ جایگاه مادر با جایگاه دوست برای انسان فرق می‌کند.

  • بهرام محسنی نسب

روبوسی رفتاری است که با انجام آن، فرد به طرف مقابل ابراز دوستی و محبت می‌کند. روبوسی حالات و شرایط مختلفی دارد که مؤمنین باید در انجام آن دقت داشته باشند. روبوسی مانند دست بر گردن هم انداختن از مهربانی، محبت و مثبت بودن فرد سرچشمه می‌گیرد.

  • بهرام محسنی نسب

دست بر گردن هم انداختن یا معانقه کردن، رفتاری است که با انجام آن، فرد به طرف مقابل خود ابراز دوستی و محبت می‌کند. دست بر گردن هم انداختن از مهربانی، محبت و مثبت بودن سرچشمه می‌گیرد.

  • بهرام محسنی نسب

دست دادن یا مصافحه، رفتاری است که با انجام آن انسان به طرف مقابل خود ابراز دوستی و محبت کرده و باعث ایجاد مهر و محبت میان آنها می‌شود. دست دادن از مهربانی، محبت و مثبت بودن فرد سرچشمه می‌گیرد.

  • بهرام محسنی نسب

اولین قدم در ارتباط دوستانه با نوجوان هم­کلامی با اوست. والدین باید مانند یک دوست با فرزند خود هم‌کلام شوند. ارتباط کلامی مقدمه ارتباط عاطفی است و نوجوان به شدت به آن نیاز دارد. گفت‌وگو، یکی از مهم‌ترین راه­های داشتن یک رابطه خوب در خانواده است.

  • بهرام محسنی نسب

خود ارضایی یا استمناء برای مردان و زنان یکی از روش‌های انحرافی ارضای میل جنسی است. این عمل با تحریک اندام جنسی شخص از طرف خودش و یا آلات مصنوعی انجام می‌گیرد و معمولاً انجام آن تا رسیدن به لذت جنسی ادامه پیدا می‌کند که در مردان همراه با بیرون آمدن منی و در زنان به صورت سفتی عضلانی همراه با لذت است.

  • بهرام محسنی نسب

یکی از عوامل اصلی تحریک و ترشح غدد و هورمون‌های جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم باعث تحریک غریزه جنسی و شهوت انسان می‌شود. نگاه به صحنه‌های جنسی تأثیرات عمیق و فوری بر انسان می‌گذارد و در قلب اثر می­کند تا آنجا که این حالات با تحریک احساسات، می­تواند انسان را به خیال‌پردازی، شهوت، فساد و بی‌بندوباری بکشاند.

  • بهرام محسنی نسب

روش استفاده از این «مراحل سی گانه اعمال روزانه نوجوان» در بخش «برنامه عملی برای تربیت رفتارهای فردی نوجوان» توضیح داده شده است.

مرحله ١

١- نماز خواندن: یک وعده از سه وعده در روز و ١٠٠ امتیاز.

٢- درس خواندن: نیم ساعت در روز. هر یک ربع ٥٠ امتیاز.

نکته: حداکثر امتیاز در هفته ١٤٠٠ است. چنانچه نوجوان چهار هفته پشت سر هم امتیاز مجموع را بالای ١٢٠٠ بیاورد می‌تواند وارد مرحله بعد شود.

 

  • بهرام محسنی نسب

از مهم‌ترین موضوعاتی که هر انسان به آن نیاز دارد و در صورت اشتباه در آن، به خطا رفته و دچار انحراف می‌شود تفریحات سالم است. این موضوع مخصوصاً در دنیای امروز که به تفریحات اهمیت بیشتری داده می‌شود و در زمان تفریح زمینه‌های انحراف، بیشتر از مواقع دیگر وجود دارد حساسیت بیشتری دارد. موضوع تفریحات سالم بخش مهمی از زندگی هر فرد است که اگر به درستی از آن استفاده شود می‌تواند باعث سلامت و رشد او شود.

  • بهرام محسنی نسب

با توجه به تحولات دوره نوجوانی، تمام نوجوانان در این سنین در مرحله بلوغ قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر می‌توان گفت تمام تحول نوجوان همان بلوغ نوجوان است. این اتفاق تمام ابعاد ظاهری و باطنی نوجوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین والدین باید برای این اتفاق در نوجوان برنامه داشته باشند تا دوره بلوغ خود را بدون مشکل و با رشد کامل‌تری سپری کند.

  • بهرام محسنی نسب

با توجه به تحولی که در نوجوان اتفاق می‌افتد یکی از مهم‌ترین اموری که والدین باید به آن بپردازند موضوع استعدادیابی نوجوان است. شناسایی استعدادهای نوجوان باعث می‌شود والدین بدانند نوجوان در چه زمینه‌هایی استعداد قوی‌تری دارد تا با پرداختن به آن زمینه‌ها موفقیت بیشتری برای او ایجاد کنند. علاوه بر این، نقاط ضعف نوجوان باید شناسایی شود تا برای مسیر زندگی او و برنامه­ریزی علمی و معنوی او به درستی تصمیم‌گیری شود.

  • بهرام محسنی نسب