انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

انسان الهی

در اخلاق عملی و روش‌‌های کاربردی جهت خروج انسان از ظلمت و رسیدن به نور

این وبلاگ جـهت ارائـه راهـکارهای عملـی و برنامه های کاربردی برای زندگی نورانی و به دور از ظلمت نفسانی تنظیم شده است.
این وبلاگ در تلاش است تا فرد مسیر معنوی حرکـت از خود تا خدا را بشناسـد و نسبت بـه موضوعات اخلاقی و معنوی در ابعـاد فردی و اجتماعی آگاه شود.

بایگانی

برنامه عملی برای اخلاق و معنویت نوجوان

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰ ق.ظ

از مهم‌ترین اموری که هر انسان باید در خود به وجود آورد تا به انسانیت و تکامل معنوی برسد رشد اخلاقی و معنوی است. با توجه به دوره تحول نوجوان، بهترین زمانی که انسان می‌تواند به رشد اخلاقی و معنوی برسد دوره نوجوانی است؛ چراکه شخصیت او در حال شکل‌گیری بوده و هنوز شاکله شخصیتی او سفت نشده است. چنانچه این موضوع مورد توجه قرار نگیرد نوجوان به رشد انسانی خود نرسیده و حتی گاه کار به جایی می‌رسد که والدینِ خود را از داشتن چنین فرزندی پشیمان می‌کند.

بُعد معنوی در باطن انسان شکل می‌گیرد و اخلاقیات، محبت‌های الهی و تمام امور مرتبط با خدا، ائمه (ع) و نورانیت قلبیِ انسان را شامل می‌شود. از آنجا که انسانیت انسان با این موضوع اتفاق می‌افتد و بدون پرداختن به معنویت، انسان محدود به ماده شده و از لذت‌ها، آرامش و کمالات معنوی نمی‌تواند بهره ببرد، والدین و مربیان برای این بخش از وجود نوجوان باید برنامه داشته باشند تا سلامت، آرامش و کمال انسانی در او اتفاق بیافتد.

در حالی که نوجوان آموزش‌های لازم را برای شناخت صحیح زندگی معنوی خود به دست می‌آورد والدین و مربیان باید در این زمینه برنامه‌هایی داشته باشند تا نوجوان با اقدام به آنها به رشد و تعالی معنوی برسد. والدین و مربیان می‌توانند برنامه معنوی نوجوان را از اساتید اخلاق و اساتیدی که در این خصوص مهارت پیدا کرده و اهل علم هستند دریافت کنند.

والدین و مربیان باید مطابق آنچه در بخش «رشد معنوی و اخلاقی نوجوان» بیان شد اقدام به تربیت معنوی نوجوان نمایند. علاوه بر این می‌توانند از «برنامه اعمال روزانه» برای رشد معنوی و اخلاقی نوجوان استفاده کنند. بخش مهمی از اخلاق و معنویت، در عمل به این برنامه‌ها به دست می‌آید. برنامه‌های معنوی تنظیم شده در این فرم‌ها که در ضمیمه شماره ٤ آورده شده با ترتیب، زمان‌بندی و قواعدی مشخص، اقدامات معنوی را به نوجوان ارائه می‌کند تا طی انجام آنها و تکمیل فرم‌ها، به مرور زمان نوجوان را در زمینه معنوی و شخصیتی به رشد برساند.

وقتی نوجوان به انجام این برنامه‌ها اهمیت داده و نشان داد که با دقت و توجه، پیگیر اینگونه امور است می‌توان تعالی معنوی او را با کمک و راهنمایی اساتید فن، همچنین با استفاده از وبلاگ «انسان الهی» ادامه داد. در وبلاگ «انسان الهی» برنامه معنوی در قدم‌های چهارده‌گانه تنظیم شده است.

والدین و مربیان می‌توانند برای نوجوانانی که استعداد ویژه‌ای در زمینه‌های معنوی دارند، برنامه‌های خاص‌تری داشته باشند و با کمک اساتید این موضوع نوجوان را در زمینه معنوی رشد بیشتری دهند. والدین و مربیان در ارائه برنامه‌های خاص‌تر باید ظرفیت نوجوان را در نظر گرفته و او را آزرده و منزجر نکنند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی